Spørsmål til jordmor:
Hei hei, Sønnen min på nå 4 uker har hatt vanlig gul-kornet avføring helt fram til for en uke siden. Plutselig har han begynt å ha veldig sjeldent avføring 0-1 ganger om dagen samt den er hverken kornete eller gul. Den er mer svart-aktig og av og til også slimete de få gangene han faktisk har hatt noe i bleien. Bør jeg bli bekymret? Jeg har også merket at han strever fryktelig hver dag med å prøve å presse på noe, enten luft eller avføring men det er ikke ofte han får til noe før kanskje etter en halv/hel dags arbeid med trykking. 1 gang har han hatt gul avføring den siste uken og den var meget tynn og ikke kornete. Jeg fullammer sønnen min.

Svar:
Så lenge du er så heldig å fullamme, så ser vi slike variasjoner på avføringen. Det kan gå opptil 10 dager uten avføring på "ammebarn" uten at det er u normalt. Om det ser ut som han strever så er det bare en refleks som nå allerede har utviklet seg fra fødselen. Så lenge det ikke ser ut som om har smerter og at han ikke gråter er det ikke noen grunn for at du skal bekymre deg. Ta evt da kontakt med din helsesøster.Kos deg videre, og god sommer.