Spørsmål til jordmor:
Hei Ågot.. Jeg har en liten gutt på 6 uker som er har gitt bryst helt til han var 4 uker,da forstod jeg hvorfor han var så urolig å sutrete og ikke fornøyd, han fikk for lite mat.. han drakk godt når spruten stod men når han måtte jobbe for å få melk bare slapp han brystet å gråt. jeg gikk over til å pumpe meg for jeg har hele tiden hatt nok melk jeg kunne pumpe meg for nesten 200ml hver 4 time begge bryst, men nå når jeg har pumpet meg har jeg fått lite melk ca 40-50 ml fra venste og mindre fra høyre. jeg er veldig øm i høyre bryst og er redd for bryst bet. noen råd? kan morsmelk være alternativ?

Svar:
Det viktigste er at barnet ditt blir mett. Dersom du i en periode må gi litt tillegg så er det ikke noe nederlag.Du har vært kjempeflink.Det er flere som opplever at melkmengden blir redusert ved bare pumping. Ikke gi deg , det kan ta seg opp igjen.En løsning kan være at du skaffer deg en spray som gjør at du blir mer lettmelket, dvs.at melken kommer fortere slik at den lille gutten din ikke blir utålmodig.Sprayen heter Syntocinon. Ta kontakt med legen din for å sjekke om du holder på å utvikle en brystbetennelse.Finnes det ammehjelpere i din nærhet? Akupunktur kan hjelpe deg også.Lykke til! Spør igjen om du ikke får hjelp.