Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har fryst ned brystmelk på flasker og lurer på hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal tine den igjen? Lurer også på det samme ang frossen hjemmelaget babymat? Jeg har kjøpt meg en flaske-/babymat varmer. Kan jeg sette matglassene og melkeflaskene direkte i varmeren fra fryst tilstand? Eller må innholdet tine helt i romtemperatur på forhånd? I såfall hvor lang tid bør regnes på tiningen? Har hørt at det lett kan komme uønskede bakterier i melkendersom den tines feil. Hva er dine råd for best resultat på både fryst brystmelk og fryst babymat?

SVAR:
Hei! Flott at du har morsmelk nok og kan fryse ned litt og at du lager babymat selv. Når du skal tine morsmelken er det anbefalt å sette den i kjøleskapet. Hvis du ikke har fått planlagt det slik, så er tining under rennende kaldt vann bedre enn tining i romtemperatur. Til nød kan man også tine i lunket rennende vann. Da må melken brukes med en gang. Det er når melken er over 4 grader bakteriene vokser mest. Fersk og tint morsmelk bør bare varmes en gang og deretter kastes hvis ikke alt drikkes opp. Varm opp små posjoner om gangen så blir ikke svinnet så stort. Mikrobølgeovn gir ujevn oppvarming og kan angivelig skade melkens immunologiske egenskaper. Morsmelk må varmes forsiktig og aldri over 40 grader. Den varmes best i lunket vannbad. Når det gjelder dypfryst mat så tin den i kjøleskapet eller i vannbad. Varm opp maten ordentlig, rør om for å varme opp all maten. Oppvarming i vannbad er den mest skånsomme måten. Jeg ønsker dere gode måltider.