Spørsmål til jordmor:
Hei, hver gang jeg har menstrasjon begynner det å lukte av meg. Jeg dusjer og skifter klær hver dag. Men lukten går bare ikke. Denne lukten plager også folk rundt meg. Er det her normalt? Hva kan jeg gjøre?

SVAR:
Hei! Det du beskriver er helt normalt for de fleste. Selvom det kan være ubehagelig i perioder, så er dette noe man må leve med på best mulig måte. Hormonforandringer i kroppen gir ofte ny lukt som f.eks. ved mensen. Fint at du tar opp dette emnet selv. Flott at du stadig skifter klær og har god personlig hygiene. Om dette ikke hjelper i perioder, kan det være lurt å bruke litt svak "godlukt" som passer til deg. Du må prøve deg frem. Enkelte produkter lukter lite, men hindrer at svetten har stram/sterk lukt. Rent vann til kroppsvask og nyvasket tøy er nok det beste rådet, selv om dette ikke alltid hjelper så godt som vi ønsker. Lykke til.