Spørsmål til jordmor:
Jeg er 26 uker på vei og føler jeg ikke klarer fylle lungene skikkelig med luft.. Får puste som normalt, men føler jeg får litt "åndenød" når jeg ikke klarer dra luften skikkelig ned i lungene. Er mest på kveldstid - jeg sitter og drar og drar pusten innover. Føles befriende når jeg endelig får det til, men går ikke langt stunden før jeg føler behov for å gjøre det igjen.. er det normalt? Er andregangsgravid, husker det var sånn sist også, men det var helt på slutten.

Svar:
Åndenød beskriver følelsen av at lungene får for lite luft. Andre ord som brukes er stakkåndet, lufthunger, kortpusten, tungpusten, andpusten, tett i brystet. På fagspråket blir dette kalt for "dyspne".
Det er ikke unormalt når man er gravid. Det er viktig å ikke tenke for mye på det,for det er lett for å forverre seg når man blir stresset på det.
Man kan ha åndenød som anfall, bare ved anstrengelse, eller hele tiden.
Åndenød kommer ikke av at man får for lite luft, det kjennes bare slik ut. Hjernen mottar hele tiden en slags tilstandsrapport, særlig fra lungevevet og pustemusklene i brystkassen. Når pustearbeidet øker i forhold til forventet og i forhold til utbyttet oppleves det som et ubehag.Nevn det for lege / jordmor når du er på neste kontroll.