Spørsmål til jordmor:
Sønnen vår på 2 år har alltid spist ganske mye og variert, men etter at vi begynte å gi "bare" vanlig mat, har han vist seg å være veldig selektiv på hva han vil spise til middag. Han nekter å smake på alt av kjøtt, fisk og kylling (!), og vil bare ha pasta/ris og enkelte grønnsaker. (Pølser er et unntak.) Har du forslag til andre matvarer som ivaretar det han ikke får i seg av viktige næringsstoffer gjennom kjøtt/fisk/kylling, evt kosttilskudd? Han tar tran. Eventuelt også tips til lur framgangsmåte for å endre innstillingen hans til disse matslagene?

SVAR:
Hei! Det er helt typiskt at barn rundt 2 år er vanskelige matveien til tider. Ikke glem, at grøt i mange varieasjoner også kan gis, for å gi gutten god næring. Jeg regner med, at dere har en gutt med en normal vekt- og lengde kurve og er frisk. Pølser som han spiser, kan kjøpes i forskjellige varianter. Kalkun og kyllingpølser for eksempel. Brødmat kan dere variere med. Bruk gode og sunne påleggsvarianter. Del også opp maten ,han ikke til nå har villet spise, i strimler. Maten vil da bli lettere å spise. Ris og pasta er greit i perioder, men ikke slutt å tilby poteter i forskjellige varianter. Gi gutten rene produketer. Ikke bland formye. Ren smak kan hjelpe han til å like mat. Lite på tallerkenen av gangen er også et tips. Spis også mat samtidig med han. Vil han smake på deres mat så la han få lov. En dag vil han utvide kostholdet sitt. Pass på at han ikke får annet enn vann å drikke til middagene. Han kan lett bli mett av annen drikke. Gode måltider ønskes dere.