Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg er en jente på 21 år, har epilepsi. Jeg går fast på Tegretol Retard 200 mg x 2 daglig. Jeg har i alle år fått høre at jeg må bytte medisin før jeg blir gravid, men nå sier både legen min og en lege på epilepsiklinikken at jeg kan bli gravid med denne medisinen og at jeg skal gå på ekstra folat. Jeg lurer på hvor tidlig det er trygt å ta fostervannsprøve? Jeg er redd for at det skal være en skade med barnet ut fra det som står i felleskattalogen om medisinen min.

Svar:
Jeg skjønner at du er bekymret, men du må stole på legene dine. Når man leser om Tegretol Retard i Felleskatalogen er det tydelig å lese at medisinen er viktig at man tar. Fordi det er farligere for fosteret/ barnet om du får anfall. Dette har man etter hvert mye erfaring med. Derfor må du stole på at det de sier er riktig. Fostervannsprøve tilbyr man i Norge i ca uke 20. Det er ikke vanlig i Norge å tilby det til alle kvinner som har epilepsi. Man blir veldig godt fulgt opp i svangerskapet av spesialister både innen for medisin og fødselsmedisin/ gynekologi. Derfor skal du føle at du er i gode hender. Dette skal gå bra. Spør igjen om det er noe mer du trenger råd til.