Spørsmål til jordmor:
Jeg fikk et barn for ett år siden, og fikk på 6-ukerskontrollen høre at jeg har fremfall av livmor. (Er det dette det heter?) Legen nevnte ikke noe om hva som kunne gjøres med dette, eller hva jeg kunne gjøre selv. Jeg føler, og har sett med speil, at jeg er veldig "åpen" nedentil. For noen uker siden så jeg også at en "tapp" var kommet til syne nederst i skjedeåpningen. Hva kan dette være? Min første, og litt komiske tanke, var jo at noe er i ferd med å falle ut, men det er vel ikke mulig?? Hva bør jeg gjøre?

Svar:
Kjære deg! Nei, det kan ikke falle ut.Det er nok skjedeveggen din som er litt slapp. Dette kan du gjøre noe med, og det forundrer meg litt at legen din ikke sa noe om det. Det beste er at du tar kontakt med en fysioterapeut som vil instruere deg i "bekkenbunnsøvelser", eller at du tar kontakt med en jordmor som også kan mye om dette. Du kan finne øvelser på nettet, men det beste resultatet vil du få om du får veiledning, og at den som gir deg veiledning kan kjenne etter at du gjør det riktig. Lykke , lykke til, du skal nok bli så god som ny! Spør igjen om du trenger det, eller ikke får hjelp.