Spørsmål til jordmor:
Hei - jeg er gravid i uke 32. Mitt skjema fra UL i uke 19 har avkrysning for "dypt sete". Etter å ha sjekket opp på egenhånd leser jeg flere steder at dette skal følges opp med ny ultralyd rundt uke 30 for å bekrefte at morkaken ikke ligger foran livmormunnen. Men etter å ha kontaktet sykehuset ifm ny ultralyd sier de at de ikke bruker å tilby dette ved "dypt sete", da det oftest retter seg senere i svangerskapet. Dette gjør meg ganske bekymret når bøker, fagartikler og andre gravides erfaringsutveksling nevner ny UL som en selvfølge ved en slik tilstand. Hva bør jeg gjøre, har jeg ikke krav på en ny UL for sikkerhets skyld?

Svar:
Krav på det har du vel ikke, men jeg som deg ville ha satt pris på å vite om den hadde trukket seg opp. De har nok rett i at det som oftest gjør det, men det er greit å ha det bekreftet. Jeg skjønner deg godt. Du får prøve igjen. Si at det betyr veldig mye for deg.Om de ikke vil gi deg et tilbud så kan du kontakte en privat gynekolog å få det gjort der.Lykke til, men jeg tror ikke at du trenger å være engstelig.