Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg har 2 spørsmål: 1) Er det skadelig/ stor risiko å spille golf og tennis (rolig) når jeg er i uke 11? har spilt begge deler før jeg ble gravid. Er det i såfall best å ta det roligere i første trisemester når det gjelder sånn type idrett? 2) Dersom jeg har tatt i for mye i feks tennis og dette førte til en SA, hvor lenge etter vil man begynne å blø? spilte i går og var redd for at noe gikk galt, men ikke blødd noe. sånn generelt, hvor lenge etter begynner man å blø? på forhånd takk

Svar:
Dersom du er godt trent fra før og vant med å drive med disse to idrettene er det ingen problemer med det. Det er helst kontaktidretter man sier er lurt å slutte med f.eks.fotball, håndball og volleyball. Man begynner sjelden å blø av å ta i i en idrett så lenge man ikke får spark eller faller tungt på magen. Dersom man aborterer så begynner man ofte å blø opptil en til to uker etter at fosteret er dødt. Dette er da ikke en fast regel. Det kan oppleves forskjellig fra kvinne til kvinne.Stå på !Orker du å spille golf vil jeg tro du kan gjøre det til langt ut i svangerskapet.Lykke til videre!