Spørsmål til jordmor:
Jeg er 38+4 uker. Får ikke sove om natten lenger, har pågått i 2 uker når å har bare blitt værre og værre, nå får jeg ikke sov i det hele tadt.. Kan mann be om og bli satt i gang på sykhuse? De kan da vell ikke tvinge meg til og gå til termin å mest sannsynlig over termin med slike plager? Jeg har en sønn på 3 år som jeg gikk 2 uker over med og ble satt i gang, men da var jeg ikke plaget med vond rygg og søvnproblemer. Og hvis de ikke kan sette meg igang, kan jeg da få noe form for sovemedisin? Kommer snart til og ta vannet på meg selv hvis jeg ikke får hjelp....

Svar:
Kjære deg, søvn er en viktig del av livet vårt. Er dette fraværende/ for lite blir en veldig sliten og "ute av seg". Dette merkes spesiellt når man er gravid, fordi en trenger alle de kreftene en kan få. De tappes om man ikke får sove. Jeg kan dessverre ikke på vegne av det sykehuset du skal føde på gi deg lovnader om at du kan bli satt i gang. Dessverre er min erfaring at det er vanskelig og ikke alltid vellykket, fordi en bør også være moden for at en igangsetting skal fungere. Jeg ville foreslå at legen din burde gi deg noe å sove på. Jeg er derimot ikke legen , eller jordmoren din. Derfor kan jeg ikke bestemme det, men var du min pasient så ville jeg foreslå det. Slik du beskriver det for meg må du forklare for de som tar vare på deg, og da er jeg sikker på at de vil kunne hjelpe deg. Du trenger først og fremst noen netter med god søvn. Lykke til! Vi er her om du trenger flere råd.