Spørsmål til jordmor:
Jeg er en jente på bare 16 år. Jeg og kjæresten har akkurat begynt å hatt sex, men jeg har gått på P-piller i snart et halvt år. De siste ukene har det hendt seg at jeg har glemt å tatt p-pillen(kun en dag åpenrom), og en dag hadde jeg også lette blødninger denne dagen. Det jeg glemte sist jeg og typen hadde sex var at jeg glemte at jeg ikke hadde tatt p-pillen dagen før, men jeg hadde tatt den samme dag. Nå er jeg en uke for sen med mensen, men jeg tenker at jeg kanskje hadde "mensensyklusen" min den dagen jeg glemte p-pillen, slik at jeg ikke får den nå? Jeg er veldig redd for at dette skal skje, å jeg ønsker dessuten ikke tenke på det en gang, fordi jeg vet at jeg ikke er i tilstand til å ta abort. Uansett, så har jeg ingen symtomer som hovne bryster, matlyst, tissetrenghet osv. Men jeg har smerter i underlivet og er ekstremt kåt. Får jeg ikke mensen om en uke tenkte jeg å ta en test, men jeg ønsker så svært å slippe dette. Så om du kan si at den blødningen jeg hadde var mensen, hadde det vært svært bra! Hilsen nervøs (og egentlig svært forsiktig) 16-åring

Svar:
Jeg tror det er lite sannsynlig at du er gravid. Både pga at du har tatt pillen regelmessig et halvt år, og du glemte jo ikke flere dager. Den blødningen som du hadde kan også være en bortfallsblødning som du kan få når du tar sukkerpillene. Det som kunne vært greit for meg å vite er hvor i brettet du var da du glemte en pille, og hvor er du nå? Prøv å slappe av,men dersom du ikke får en blødning når du tar sukkerpillene, så ta en test. Spør meg igjen. Fint om du også kan svare meg på det jeg spør deg om. Da kan jeg kanskje gi deg et bedre svar enn det jeg har gjort nå.Dette tror jeg går bra, men pass på at du ikke glemmer piller mer.