Spørsmål til jordmor:
Hei Jeg har en fin sønn på 2 år. I for et par dager siden tror jeg jeg og min soster skremte han skikkelig. I hvert fall virker det sånn, det kom og en del reaksjoner hos han jeg syns var rare. Han har for ikke så lenge siden fått ny vårdres, i vårveret så har han vert mye ute og lekt og nå begynte den og bli skitten. Fordi den var ny og jeg ville ha bort sa mye som mulig av skiten og ikke slite den for mye la jeg den litt i bløt i vaskebaljen på badet, jeg fikk hjelp av min søster som var på besøk, det var mye arbeid og få den ned i vannet fordi den var stin av luft vi la den åpen med den skitne siden ned . Det vi ikke tenkte på var at gutten som vi hadde plasert ved tvn plutselig kom og stod like ved siden av og fikk se det blanke nylonfôret som låg opp blåse seg opp og anta de merkeligste former og ballonger, faren hade gåt ut i boden en tur og sent han til os. Han ble stående litt innenfor døren som paralysert med store øyne og se på før han vinte og fløy ut igjen. et øyeblikk Søsteren min fløy eter han, etter en liten stund kom de inn igjen og hun stod med han pa armen i døren, han så helt merkelig ut i fjeset, jeg så også at han hadde tisset litt på seg, jeg forklarte at vi måtte gå på badet for og bytte, noe han motsatte seg men han ble motstridende med inn på badet og nektet og se mot baljen. de satte seg på badekrakken og jeg forklarte han at det ikke var farlig og at vi måtte få av buksen. Jeg begynte å kneppe opp og spurte om han ble litt redd når han så dresen, han sa da "ja litt" , jeg tenkte ikke ¨mye over det og fikk av han buksen. Jeg så da at tissen hans stod rett ut, jeg tenkte ikke så mye over det, det er jo ikke helt uvanlig men det skjer oftest når han " leker" med den og det hadde han ikke gjort nå, jeg tenkte at det kanskje var noe med hvordan han oppfattet tissingen. Det er og noe jeg er lei for siden han ikke har hatt noe tisseuhel på en måned. Mens vi sat der så han så vidt en tur mot vasken og jeg så da at tissen nermest strammet seg noe som gjorde at han ynket seg og tok seg til den. litt. Vi var lit usikker på va vi skulle gjøre men det ble til at jeg gikk bort for og fortsete og vaske og spurte han om han ville være med bort noen han motsate seg veldig, han ble sittende på fanget henes pa krakken Da jeg begynte å vaske og kryste strammet tisen seg ogjen og han vinte og snudde seg mot henne jeg så nå også noen rare samentrekninger rykninger i tissen. Søster tok han da ut en liten stund og snakket til han for de kom tilbake, vil ville prove og vise han at det ikke var farlig, han kiket rart på baljen og jeg så at tissen strammet seg igjen nesten med en gang. Hun gikk nå mot baljen, jeg så da at han ble mer anspent og tissen var stram, jeg spurte om det var noe i veien og han sa da "fanten red", hun prøvde og klemme ned en boble mens hun hade han på armen, da vinte han og snudde seg mot hene igjen og jeg så rykkninger i fanten igjen. De gikk nå til bake til krakken, hun dro den litt nermere og satte seg, jeg var litt usikker nå men min søster som jober med barn mente at det var best og vere vanlige og fa han til og forsta at det ikke var farlig. Jeg krystet litt videre, til og begyne med snudde han seg litt mot baljen og litt vekk ettersom, det var ikke så enkelt for hver gang han så mot baljen strammet nesten tissen seg og det liksom knep i den, jeg spurte om jeg skulle blåse på den men han vinte nar jeg forsokte, vi tøyset litt med den og sa at han ikke skulle tenke så mye på det og at det ikke var farlig ,etter vert greide han og se på men snudde seg vek og vinte når det kom opp en større ballong enn vanlig eller det "buldret" lidt når jeg krystet, da kune jeg også så vidt det var se sammentrekninger i fanten. Jeg snudde så dressen så foret ble ned, han turte na og se på tissen sto fortsatt rett ut men han virket ikke så redd lenger, Jeg tenkte at han begynte og bli trygg og spurte om vi skulle vaske litt på andre siden også, (jeg tenkte det var på tide at han så at foret ikke var farlig) jeg så straks at han ble litt mer anspent og da jeg begynte og kryste skvatt han og begynte og vine og snudde unnaveggen i badet, jeg så at tissen som var blitt slappere underveis var blitt stiv igjen og nå så jeg også noen små sammentrekninger i den igjen, jeg ma si jeg syns dette var rart, var det på grunn av at han var redd? Han fortsatte og snufrem ig tilbake, han så for det meste på, og etter hvert så det ut til at det ble mere letere. Faren kom også å løftet han opp og bar han bort til vasken slik at han fikk se bedre, han snudde seg bort i starten men etter hvert så han på. Jeg syntes at det var greit siden jeg tenkte at han da så at det ikke var farlig. Han kom med noen vin innimellom og jeg spurte da om det var litt morsomt, han sa da ja, Etter hvert var jeg ferdig og hengte den til og dryppe fra seg. Han var så vidt og så på den noen ganger og virket roligere og. Ettervert roet det seg litt ned men da han skulle legge seg og tisse før kvelden, ble han stående ved doen, da han skulle tisse ynket han seg litt og sa at "han tisser rart" jeg så også at det var litt støtvis. Da han hadde lagt seg beklaget jeg igjen at jeg hadde skremt han og spurte igjen om han var red, han sa "ja litt" og fanten" han ble etterpå også liggende og ta litt på tissen og liksom stelle med den det er slik han ordlegger seg, jeg vet ikke vor mye vekt jeg skal legge på det men jeg syns det var litt rart. I går(søndag) tørket jeg den ferdig i tørketrommelen. Rett etterpå ville han ikke ha den på seg men det kom seg etter hvert, jeg tenke at han kanskje var litt forfjamset med det samme, han var veldig motvillig men til slutt fikk vi den på ham, han ble da stående og holde i den og undersøke fôret, i bilen når han satt med den åpne satt han og tok på og dro i foret nesten hele tiden, kan det vere noen sammenheng? Ble han mer skremt en vi trodde, Vil det gå seg til? Han har og vegret seg litt for og tisse og sier at det gjør rart når han gjør det. Han har også vert opptatt av tissenog og stelle med denJeg syns også det som skjedde med tissen var rart men det er kanskje ikke så unormalt, faren mente at det sikkert ikke var så mye og uroe seg for men jeg syns det så rart ut men det hade kanskje mest med tissingen og gjøre? Burde jeg kanskje nevne noe i barnehagen om han kanskje nevner noe, han har ikke vert der i dag, man skal senere i uken, har bare deltidplass.

SVAR:
Hei! Ja dette var litt av en historie. Det er ikke uvanlig at barn på din sønns alder har denne reaksjonen som du beskriver. Barn leker med tissen sin og hos gutter bli tissen stiv ved lek både frivillig og ufrivillig. Typisk er det også at dette kan skjer ved redsel eller overraskelser. Dette kan være en naturlig reaksjon. Når guttebarn leker med tissen kan det bli rifter rundt og ved penishodet. Dette kan noen ganger bli litt sårt, og da kan det klø litt ekstra nedentil. Prøv med sinksalve eller sårsalve,evt. kan dere prøve med soppkrem om det kan være sopp tilstede. Gutter kan også få urinveisinfeksjon og det kan svi ved vannlatning. Da bør urinen testes hos fastlegen for å avkrefte dette. Urinpose kan dere få på apoteket, eller om han klarer å tisse i et lite beger. Vårdressen som ble vasket kan ha sett skummel ut i vaskebaljen, og jeg kan forstå reaksjonen til gutten. Men jeg synes dere taklet dette greit sammen. Lykke til i tiden fremover og nevn gjerne episoden til de som tar vare på han i barnehagen, om det er naturlig for dere.