Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg begynte svangerskapet med å få økt mengde ulflod, og også en noe tykkere konsistens. De siste ukene har det utfloden blitt svært tyntflytende, og med lite farge. I tillegg er det små hvite klumper i den. Er det bare utfolden som har endret seg, og at dette er ok? eller kan jeg lekke fostervann? Jeg lurte også på en annen ting. Noen ganger når jeg er ute og går, får jeg veldig vondt i magen (det strammer på en måte). I det jeg stopper opp forsvinner smerten, men med en gang jeg fortsetter å gå er strammingen tilbake igjen. Hva kan dette være? kynnere? Håper du har tid til å svare :) god påske!

Svar:
Det er ganske usannsynlig at det kan være fostervann, men du bør få det sjekket. Ta kontakt med fødeavdelingen som du hører til. Ta en telefon og snakk med en jordmor. Alltid lurt å sjekke en gang for mye enn for lite! Det kan være at du har fått en "sopp" infeksjon. Har du noe ubehag som kløe og / eller er sår? Dersom du ikke har ubehag så går det nok over av seg selv. Veldig vanlig med utflod når man er gravid. Slik du beskriver strammingen i magen din er det nok kynnere du har. Det er det vi kaller for falske rier, som er ubehagelig, men ikke farlig. Du skal nok ikke provosere det frem så det er lurt å ta det litt med ro når du er ute og går. God påske videre til deg også!