Spørsmål til jordmor:
Hei! Har en sønn på 9 mnd som har en grusom hoste! Fikk efedrin hostesaft hos lægen, men syns faktisk sønnen min fikk mere hoste av den! Han har spist minimalt no når han har hadd hoste, ja snakk om bare noen skjeer! Er ikje særlig giret på å drikke heller! Hva skal vi gjøre? Hvor længe kan han gå uten mat og drikke?

SVAR:
Hei! Efedrin er slimløsende medisin og det er riktig at det blir mer hoste hos den som får Efedrin. Dette er forbigående. Grunnen til dette er at slimmet som sitter fast løses opp. Mange barn mister matlysten og kan bli kvalme, fordi de svelger unna slimet og dermed blir kvalme. Lag evt. saftis eller gi moset frukt, evt. noe annen mat/drikke han liker.Hyppige måltider kan være til hjelp, selv om det er lite han får i seg hver gang.Om han har feber, bør denne følges med på. Blir han ikke bedre etter 2-3 dager bør dere kontakte samme lege som skrev ut medisinen til sønnen deres. Små barn blir fort uttørret. Formen til barnet er viktig å føle med på. Lykke til.