Spørsmål til jordmor:
Jeg er en 13 års gammel jente som har et problem med oppblåst mage. Det ser ut som jeg er gravid, og kan ikke bruke trange klær lenger. Jeg har spist en del usunn mat i det siste, kan det være grunnen? Og hvordan kan jeg bli kvitt det?

SVAR:
Hei! Oppblåst mage er meget ubehagelig. Kosten har ofte mye og si. Den erfaringen du selv har ved å få oppblåst mage ved f.eks. å spise usunn mat er helt riktig. Pass på å drikke rikelig, slik at passasjen av maten i magen går greit. Avføringens konsistens og hvor ofte du har avføring bør også følges med på. Dette kan variere etter som hva du spiser. Det er lurt å spise mat med mye fiber.Frukt og grønnsaker har mye fiber. Trim ved hjelp av f.eks. raske turer eller småløping, vil også hjelpe på tarmsystemet. Blir du ikke bedre, kan du kjøpe reseptfrie medisiner på apoteket mot luft i magen. Fastlegen din kan også gi deg tips og råd.