Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg vil først og fremst takke for en flott spalte som hjelper mye! :-) Jeg har en 9 mnd gammel gutt, og hele familien skal reise på ferie til Gran Canaria neste uke (spontant avgjort) og vi gleder oss stort. Jeg tror jeg har rimelig kontroll på det meste (tar med meg en del hjemmefra), men bekymrer meg litt for vannet der nede. Det kan jo ikke drikkes. Kan han drikke kjøpevann på flaske, eller trenger jeg koke det i tillegg? Og det er ikke noe skummelt for ham å bade/dusje i vannet? Vet dette kanskje høres litt hysterisk ut, men der har du meg... Takker på forhånd for svar! :-)

SVAR:
Takk for oppmuntring. Hyggelig at dere skal til syden, det er en fin oppladning for dere alle. Vannet fra springen på Gran Canaria bør ikke drikkes.Så det er helt riktig som du selv nevner, at kjøpevann bør kjøpes og brukes. Som drikkevann til dere alle er dette helt greit.Mange kjøper også vann til tannpuss.Bakteriene er anderledes enn de vi er vant til i Norge. Derfor er dette anbefalt for å hindre f.eks. mageproblemer. Om du skal lage mat/te og kaffe er det greit å koke vannet fra flaske. Bading og dusjing går helt greit.God tur og nyt ferien.