Spørsmål til jordmor:
Jenta mi på 3 måneder har de siste fjorten dagene hatt diare. På helsestasjonen hadde de ingen forklaring og de sa at vi bare måtte se det an... Hva kan dette skyldes, og bør jeg bekymre meg?

SVAR:
Hei!Jeg er usikker på om jenta di har det vi kaller diare eller om det bare er løs avføring.Jeg trenger flere opplysninger for å svare best mulig på dette spørsmålet. Men om du gir morsmelk, er det nok ikke diare.Morsmelken har ikke stivelse i seg og gir ofte flytende avføring, i forskjellige farger.Fargen er høyst varierende,fra lys gul til mørk gul og over mot det grønnlige.  Vanligvis er avføringen ganske løs og vellingaktig. Dette er normalt og ikke diare som noen tror.Lukter avføringen vondt? Normalt er det bare søtlig lukt av ny avføring.Om det ikke er feber tilstede, tror jeg det ikke er noen grunn til å bekymre seg.Formen til barnet er det du som observerer, og er du i tivil om den er god, så ta evt. kontakt med fastlegen til barnet.