Spørsmål til jordmor:
Hei igjen! jeg bruker fast medisinen selo-zok 50 mg, for ufarlige ekstraslag på hjertet,og den gjør slik at jeg slapper mer av,da jeg har mye hjerteangst.Vi ønsker oss et til barn nå.Har snakket med min fastlege om jeg kan bruke medisinen under en graviditet.Han sier jeg skal bruke medisinen lenge enda,også mens jeg er gravid.Jeg stoler jo på min lege gjennom mange år.Men blir forvirret når jeg leser i felleskatalogen at den ikke skal brukes.Hva mener du? Mvh Juline 37 år

Svar:
Jeg synes at du skal stole på legen din, som kjenner deg og har helt sikkert mye kunnskap om denne medisinen. Han ville ikke har sagt det om han var i tvil. Du sier at det gjør deg litt skremt når du leser det som står i felleskatalogen om Selo-zok. Slik jeg forstår det, er det  spesiellt viktig å følge med barnets vekst, og dette er mest fra ca. uke 30 og resten av svangerskapet. Dersom det ikke blir byttet medisin da, vil du nok bli henvist til spesial poliklinikk, en svangerskaps poliklinikk, som vil følge med barnet deres i magen. Både vekst og hjertefunksjon vil bli fulgt med da.  Lykke til!