Spørsmål til jordmor:
Hei.Jeg fødte min andre sønn for 9 uker siden. Fødselen var normal, og normal blødning i forbindelse med denne. Blødde mye de to første ukene syns jeg selv, men avtok etterhvert, og gikk over til vanlig brun renselse. Problemet er at de siste par-tre ukene har jeg hatt smerter som ligner litt på etterrier, og det kommer friskt blod. Spesielt vondt om nettene. Ikke store mengder, men må skifte innlegg ofte. Lukter ikke noe særlig heller, ikke sånn som vanlig renselse som jeg syns luktet litt ekkelt. Jeg skjønner at det ikke er lett å svare på om dette er innenfor normalen, men har så utrolig lite lyst å gå til lege.

Svar:
Vanligvis skal det ha sluttet å blø mellom sjette og åttende uke. Dersom du har smerter er det viktig at du blir sjekket. Har du feber og at det som kommer ut lukter litt ekkelt så ikke gå lenger med dette. Skjønner at du vegrer deg for å gå til legen, men jeg synes du bør gjøre det.Viktig at du tar vare på deg selv nå når du er mamma. Det er en mulighet at du har fått menstruasjon igjen.Ta en sjekk, du. God bedring!