Spørsmål til jordmor:
Min sønn på snart 8 mnd spiser enda ca 2 ganger på natta.. Trenger tips og råd til å avvenne han det. Men på en skånsom måte

SVAR:
Hei!Natten er viktig for å få overskudd,ikke minst for mor.Prøv å gi mange måltider på dagtid,nok til at barnet ikke bør ha behov for mat på natten.Så lenge du har morsmelk å gi bort, så prøv å gi morsmelk før du selv legger deg/sovner og start dagen ved ca.kl.07.Overhold faste leggerutiner.Legg barnet til sengs før det blir overtrøtt.Sørg for at barnet legger seg, og står opp,til omtrent samme tid hver dag.Demp lyset eller skru helt av når barnet legges i sengen.Unngå å ta opp barnet,når det våkner og gråter om natten. Forsøk i stedet å hjelpe barnet til å finne ro på andre måter. Det er ikke sikkert han alltid er sulten.Han kan få vann om natten, kanskje andre enn du som mor kan gi han det. For at han ikke skal våkne opp om natten, så ha passelig temperatur på soverommet.Lykke til med søvnen.