Spørsmål til jordmor:
Hei, Jeg fikk rift gr. 3b etter fødsel,nå er det gått 11 uker. Har vært på 6ukers ktrl hos fastlegen og fikk vite at stingene var borte og at det så bra ut. Men etter at mannen min og jeg prøvde med samleie så fikk han smerter pga. stikk fra skjeden. Jeg lurer på om det fortsatt er et sting som sitter igjen langt inni skjeden, det kjennes ut som nylåntråd ca. 2-3mm som stikker ut som en tapp når jeg tar på det. Skulle ikke det ha løsnet for lenge siden, kan det hende at legen har glemt å ta bort et sting? Et annet spørsmål er ang. samleie etter fødsel, det gjør vondt fordi det kjennes trangt, selv med glidemiddel,jeg begynner å lure på om legen har sydd for trangt?Eller er det vanlig at det kjennes trangt ut i førsten, men det har jo gått over 2mndr nå?Takk på forhånd.

Svar:
Huff, dette hørtes ikke godt ut, verken for deg eller mannen din. Gå til legen og fortell og vis hva du kjenner. Enkelt å ta det bort, det er ingen fare med å gjøre det.Nå er det grodd for lenge siden. Dersom du er så heldig at du ammer, så er ofte slimhinnen våre såre/ tørre i den perioden. Derfor er det viktig at du ikke lar mannen din penetrere (putter penis inn i din skjede) før du føler deg skikkelig kåt/ våt. Det er nok dessverre også en mulighet at du er sydd litt for "godt", men om det ikke blir bedre så kan man prøve å "blokke" med å gi deg lokalbedøvelse først. Ta ikke disse sorgene på forskudd. Spør igjen om du trenger det.