Spørsmål til jordmor:
Hei jordmor. Jeg har et luksusproblem, nemlig for mye morsmelk. Jeg fikk tvillinger i mai, fullammet i 6.5 mnd og nå får de pupp 3-4 ganger i døgnet. Men, jeg har så utrolig mye melk og barna tar ikke alt så jeg går så og si med konstant melkespreng. Jeg har fryst ned masse, men har vært nødt til å kaste masse av det igjen siden det har gått over 6 mnd. Jeg mener å huske at barna våre fikk tilbud om morsmelk når de lå på nyfødt-intensiv. Så er det slik at sykehusene evn tar i mot morsmelk fra andre ammende mødre? Hvordan går man frem da? Er det noe type mat/drikke e.l. jeg må holde meg unna? Hilsen melkekua

Svar:
Så flink du har vært. Du kan ta kontakt med ditt nærmeste sykehus. Eller om det er noe i din nærhet som heter morsmelksentral, eller  spør Ammehjelpen. Det er nok ganske strenge regler på ditt matinntak, men verd å prøve. Mener at jeg så en gang om en kvinne som hadde levert mange liter melk, og hadde tjent så mye at hun hadde kjøpt seg en liten bil!Tror at det var på programmet " Norge rundt" på Nrk. Søk det opp. Ellers blir vaflene utrolig gode om du bruker morsmelk til det.( ikke si at det er morsmelk).Håper at du kan få gjort noe positvt med denne flotte melk, lykke til!