Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg er nå 23 uker på vei, og har allerede hatt mange våkenetter med tanke på fødselen. Jeg har 2 barn, så dette blir mitt tredje. Den første gangen jeg skulle føde måtte jeg legges i narkose etter fødselen fordi morkaken hadde grodd helt fast, noe som var en kjempe traumatisk oppleselse for meg! Ved forrige gang var det seteleie og fødselen stagnerte slik at det ble akutt keisersnitt - noe som gjør at jeg ikke aner noe om morkaken ville ha kommet ut av seg selv eller ikke. Jeg er livredd for narkose. Jeg har fått dødsangst for vanlig fødsel og er like redd for keisersnitt. Jordmødrene på sykehuset sier jeg kan velge om jeg vil føde vanlig eller ha keisersnitt - noe som er helt håpløs vanskelig for meg siden jeg er så redd for begge deler, - men oppi denne valgmuligheten lurer jeg på - hvor stor er sjangsen for at morkaken har grodd fast denne gangen også? Og hvorfor må man i narkose for å ta ut morkaken om den ikke kommer ut selv?? Hva er de mest sansynlige/normale komplikasjoner ved et keisersnitt? Kan man dø av keisesnitt eller kan man dø av å føde normalt?

Svar:
Kjære deg! Det er farlig å leve, dersom man ser seg rundt er det farer over alt. Man kan gå ut i trafikken og bli påkjørt, man kan falle på isen, og få et slag i hodet som kan gi alvorlig skade mm. Det jeg mener å si er at man kan ikke leve og gå rundt å tenke på farene. Da vil vi bli gal, og på lik linje så kan man ikke sette en vaginal fødsel opp mot et keisersnitt i forhold til faren ved at man kan dø. Jeg skjønner at du er redd for at komplikasjonen ang. morkaken kan skje igjen, men jeg tror ingen kan si til deg at det er en overhyppighet at om det har skjedd en gang, så kan det skje flere ganger. Dersom du får en lege eller jordmor på sykehuset til å lese operasjonsbeskrivelsen fra den siste fødselen din så vil jeg tro at de har skrevet noe om morkaken der. Verd et forsøk. Du sier at du er redd for narkose, som er forståelig. Dersom du denne gangen får et planlagt keisersnitt så kan du helt sikkert få lokalbedøvelse, epidural eller spinal. Jeg synes at du skal ha en prat med jordmor/ lege på det sykehuset som du skal føde på. Da kan du få litt hjelp med å bearbeide disse vonde tankene dine. Det er viktig slik at du kan glede deg resten av svangerskapet, og klare å gi positive følelser til barnet ditt. Dersom du vil diskutere dette nærmere med meg så skriv opp mail adressen din( den er det bare jeg som ser) på bam siden. Så tar jeg kontakt med deg.