Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg lurte på hva som er best for barnet at jeg bruker til å vaske han med i underlivet når jeg skal skifte bleie? Våtservietter eller en vanlig klut? Noe annet? Smøre han med salve/pudder etterpå? Og når jeg bader han, er det bra å bruke natusan babyolje? Jeg er førstegangsfødende, så ikke alt er like lett å vite:) skulle så gjerne hatt noen "stelletips".

SVAR:
Når barn har flott myk hud, bør minst mulig såpe brukes ved vasking nedentil. Såpe kan lett tørre ut den flotte barnehuden og fjerne den naturlige floraen nedentil.Selvfølgelig må avføring fjernes, og for å få god lukt, kan såpe brukes ved behov. Rent vann og olje er å anbefale ved daglig stell. Våtservietter er greit å bruke når man ikke har vann tilgjengelig,eller når dere er på tur. Man vil også spare penger ved bruk av vann ved vask. Olje ved bading er flott for huden, ca. 2 ganger i uken ved normal hud kan prøves ut. Bruk helst olje uten parfyme. Pudder kan brukes, men kan lett klompe seg og lage problemer fremfor å behandle huden, spesielt i hudfolder. Men prøv dere frem for evt. å forebygge problemer med huden. Lykke til.