Spørsmål til jordmor:
Min lille baby på 10 måneder må ta penicilin(flytende). Dette er nesten umulig å få inn. Med sprøyte spytter hun det ut igjen. Jeg har derfor puttet det i MMe og gitt henne. Er det greit? Det står på flaska at det ikke skal gis med mat, men dette er eneste måten. Er det noe med at man ikke skal blande antibiotika og melk? Takk

SVAR:
Det viktigste ved sykdom er å få i barnet medisinen som er forordnet.Det er som dere opplever ikke alltid lett. Om dere ikke klarer å gi barnet medisinen i ren form, er det best om dere klarte å blande medisinen i litt vann, solbærsaft, Weifa-C eller med litt syltetøy. Når medisinen blandes MME, er vi for redd for at barnet etter en stund ikke vil ha tillegget. Samtidig er dette "mat" og næring som klomper seg og gjør at medisinen ikke suges så godt opp i kroppen som ønsket. God bedring til din datter.