Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har lichen sklerosus. Fikk det etter 2. fødselen, under begge fødslene min revnet jeg mye. Nå planlegger vi barn nr. 3, men jeg er veldig usikker på hva en fødsel vil gjøre med underlivet mitt når jeg har denne sykdommen siden huden er veldig tynn og stram, jeg bruker dermovat fast 1 gang i uken og oftere i dårligere perioder. Er det tilrådelig å føde normalt for meg? vil evt riftene gro som normalt? og vil jeg kanskje bli verre av sykdommen etterpå?

Svar:
Jeg skjønner at du er  bekymret, men jeg har ikke nok kunnskaper til å si hva du bør gjøre. Jeg kan heller ikke vite om det kan bli verre etterpå.Sykdommen kan gi forskjellige plager, og det er noen som kan ha det lettere enn andre.Ta dette opp med legen din. Det vil være bra om du kan få snakke med noen som er spesialister på denne sykdommen. Det kan også være bra for deg om du kan få en prat med en fødselslege.Den  keiersnitt.Lykke til!