Spørsmål til jordmor:
Hei. jeg har en gutt som blir 4 måneder i februar, når vi har planer om å dra på ferie til florida. Jeg lurte på om det da er trygt å reise så langt med fly? Og om vi bør være forsiktig med noe spesielt på reise, hotell, basseng, strand , eller annet ved oppholdet? Bruker selvfølgelig generelt sunn fornuft, usetter ikke huden for solen, og bader han ikke i vann som er kaldt. Noen råd til reisen hadde vært topp! (Han er generelt en rolig og grei gutt, og jeg ammer.)

SVAR:
Hei! Det viktigste ved reiser, er at barnet føler seg tryg. Det beste er jo da,å være sammen med mor og far. En reise over så lang tid, vil forhåpentligvis si at barnet vil sove en periode p flyet. Flott at du har morsmelk.Ved flyavgang og landing er det ok å gi barnet noe å suge på; morsmelk og evt. smokk. Nesedråper kan også være lurt å ha tilgjengelig, gjerne i sprayform. Dette vil hjelpe den lille til ikke å få dotter i ørene. Om barnet får smerter eller er urolig, er det greit å ha smertestillende med til evt. bruk. Tenk også på trekk både fra aircondision og vinduer. Dette kan lett skape "sommerforkjølelse". Ellers så har du selv fornuftige råd i forhold til solen. Jeg tror dette vil gå greit.Jeg ønsker dere en god tur i februar.