Spørsmål til jordmor:
Hei jordmor! Jeg fødte to fantastiske gutter for 6 mnd siden. Hadde en utrolig fin fødsel! Men, etter fødselen fikk jeg en hemoroide som ikke vil forsvinne.. Den er ikke veldig vond, mer ubehagelig. Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt den? Kan jeg smøre noe lokalt? (frister ikke å spørre de på apoteket) Fullammer guttene enda, så hvis du anbefaller en salve e.l. så må jeg fortsatt kunne amme de. :o) På forhånd tusen takk for svar! Hilsen mor

Svar:
Gratulere! Du er kjempeflink, og uansett hvilken salve du velger å bruke for å prøve å bli kvitt hemoriden så kan du amme. Det er viktig at du passer på at du har normal avføring, ikke løs og ikke hard. Hemoriden vil bli bedre etter hvert, om du er litt tålmodig. Du kan også prøve en salve som heter Alkos anal, eller en som heter Scheriproct. Den siste må du få resept på. Dersom du har en akupunktør i din nærhet er det mange som har god effekt av noen behandlinger hos dem. Lykke til, noe hjelper nok.