Spørsmål til jordmor:
Håper virkelig du har et råd til meg. Gutten min på straks 3 år har sluttet med bleie for 1/2 år siden. Da kom han selv og sa fra at han skulle tisse og ville ta av bleien. Tissinga kom utrolig fort,han er kjempeflink. Bæsjinga derimot sliter vi veldig med. Han har bæsjet på do og potte noen ganger,men nå bæsjer han bare i buksa når han blir nødt. Ser ikke ut til at han synes det er ekkelt heller. Hender seg han ikke er like fornøyd for å måtte skifte etterpå da. I alle fall i barnehagen synes han nok det er flaut. Vi har prøvd alt føler jeg,HVA SKAL JEG GJØRE? Har prøvd å legge papir i do, belønning, lure han med alskens +++. Trenger sårt råd,dette går til hodet mitt snart, håper virkelig du kan gi meg et godt råd. Hva gjør jeg feil?

SVAR:
Hei! Om avføringen er hard, så kan den gi smerter p.g.a. rifter i rumpehullet = rektum. Dette kan være en av årsakene til at han holder på avføringen lengst mulig.Prøv å gi gutten din,mye fiber når han spiser. Yoghurt med havregryn eller andre fiber og eller frukt er topp å prøve ut. Rikelig drikke, gjerne vann er topp.Husk at kumelk kan virke stoppende. Barn på denne alderen som din sønn, "eier" ofte alt som kommer ut av kroppen deres. Det kan være, at han vil "eie" produktene lengst mulig selv og ønsker ikke å "gi fra seg" avføringen i f.eks. do.Snakk med han om dette når han er i god form, og helst ikke når han skal ha avføring. Prøv ut faste do tider. Bruk av kalender og premiering kan ofte misbrukes. Om dere bruker dette så gi tilbakemelding også når han ikke får det til. Jeg har god erfaring med at barn har egne bøker eller blader på WC, når de har god tid til å sitte der over tid. Det er utrolig hva 3 åringer får med seg, så jeg gjentar; snakk med barnet om emnet uten at det blir pratet om som et problem. Lykke til.