Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har ei jente på 22 mnd. Hun er stort sett hjemme med meg om dagene, og er ei veldig blid og fornøyd dame, aktiv både motorisk og språklig. Lite/aldri syk, og vokser fint. Men, jeg synes hun spiser så lite. Brød f eks, vil hun nesten ikke spise. Hun spiser stort sett bare pålegget (prim, ost, syltetøy, skinke). Drikker litt melk også. Hun spiser av og til havregrøt, men mengden varierer. Prøver også med rundstk, men det varierer hvor mye hun vil ha. Hun er også kresen når det gjelder middag. Vil ikke ha potet, stort sett ikke grønnsaker (kan spise rå gulrot). Pølser og Gildes kjøttkaker er favoritten, men det er jo kanskje ikke det sunneste alternativet.... Jeg prøver aldri å tvinge i henne mat, aksepterer når hun er mett, dog en smule nedslått. Hun er glad i frukt og bær, og rødbeter av alle ting. Jeg vet ikke om det er lurt å stadig tilby henne det hun ikke liker, eller om jeg skal servere henne det jeg vet hun liker. Hva tror du?

SVAR:
Hei! Flott at du tar opp dette emnet om mat. Det høres ut som du har forstått det viktigste,det å ikke tvinge i jenta di mat hun ikke vil ha.Men du kan tilby maten hun ikke vil ha eller la den ligge på din egen tallerken. Ofte vil barn ha det de ikke får servert. Det du beskriver av mat, høre variert ut og grei nok en periode. Husk, at barn på din datters alder kan være sære i matveien og det varierer stadig hva de vil ha.Så lenge vekten hennes er bra og jenta de er i form, gjør du riktig med type mat og matmengde. Lykke til.