Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg er en jente på 22 år som har blitt gravid, jeg har ett barn fra før av! Etter den første fødselen fikk jeg er kraftig depresjon som gikk utover søvnen min. Jeg begynnte da på anti depresiva (Remeron) men veldig god virkning! jeg har nå gått på disse i 16 mnd. har sluttet to ganger før men da uteblir søvnen! Da jeg fant ut at jeg var gravid for en uke siden brå sluttet jeg (som ikke er så veldig lurt:) og nå har jeg vært søvnløs i ca 5 dager! Og jeg reagerer så veldig når jeg ikke får sove! Jeg har også slitt med panikk angst men etter mye god hjelp er det lettere og leve med! Men ikke når jeg blir søvnløs! da forsterkes alt og føler meg ikke som verdens beste mamma for den jeg allerede har. Det jeg lurer på er om du vet om det finnes noe som er uten risiko for den lille stakkaren inni i magen min....? hos legen ville de bare skrive ut atarax og lignende eller få meg til og fortsette med de jeg gikk på, men det vill jeg ikke! jeg må jo komme ut av dette en gang? Dette ble sikkert veldig rotete men jeg håper på svar=)

Svar:
Kjære deg! Dette er nok en lege sak. Det jeg kan si er at det viktigste er at du ikke blr syk. Det er viktig både for det barnet du har at du er frisk, og i neste omgang det du har i magen.Legen din bør ta kontakt med spesialister som kan finne et medikament til deg som har noe lign. virkning som Remeron. Jeg er sikker på at det finnes. Det må gjøres fort. Evt kan du ringe selv til en psykiater, og legge frem problemet ditt. Du må få søvn. Dette skal gå bra, gi ikke opp. Spør meg igjen, om du ikke får hjelp.