Spørsmål til jordmor:
Du får nok maaaange slike henvendelser, men jeg prøver uansett... Er inne i mitt første svangerskap, 9 uker. For to uker siden kom kvalmen og oppkast. Men var bare kvalm frem til jeg brakk meg/kastet opp. Er dette vanlig? Har også intense magesmerter innimellom, men det går over etter relativt kort tid. Har utflod og ingen blødninger. I dag her jeg overhodet ikke vært kvalm, ikke kastet opp og har hatt stor matlyst. Er det noe gale? Føler det er tidlig dersom kvalmen skal gå over allerede nå... Når kan man begynne å slappe av med tanke på spontan abort? Vil så veldig gjerne ha dette barnet.....

Svar:
Kjære deg! Om jeg får mange spørsmål av lignende karakter, så er ditt spørsmål viktig for meg å svare deg på.Det kan være en vanskelig tid i starten på svanger skapet. Dette beskriver du så bra. Man kan føle seg dårlig den ene dagen, og neste dag er helt topp. Slik varierer det, uten at det trenger å være noe galt. Det som man bør tenke på er at en ikke kan få gjort noe uansett hvordan kroppen reagerer. Dvs at vi må bare stole på at kroppen vår klarer det,og for å ha gode dager er det viktig at vi prøver hele tiden å tenke positivt. Dette er viktig for det fosteret som du har i magen din også. Det er vanlig at man er kvalm, kaster opp og føler seg i fin form etterpå. Ha tro på deg selv, lykke til videre. Dette tror jeg går bra.