Spørsmål til jordmor:
Hei. Jeg er en jente på 17 år som har termin om 26 dager. Men jeg lurer på om det er noe jeg kan gjøre for att barnet skal komme før termin? Er det noe som kan sette i gang fødselen av seg selv? F.eks gå lange turer, kan det starte en fødsel nå når jeg er så nerme termin? Laxil eller ka det no heter ett sånnt avføringsmiddel. Kan jeg bruke det? Vist jeg bruker det hvordan kan det skadet meg selv eller barnet? Kan barnet eller jeg dø? Eller få indre skader?

Svar:
Hei! Skjønner godt at du har lyst til å gjøre alt for å kunne føde før. Det føles tungt den siste tiden av svangerskapet. Alle "gode" kjerringråd bør du ikke høre på og heller ikke ta i bruk. Det kan være farlig og kan skade både deg og babyen din. Det viktigste du kan gjøre er å være tålmodig, og bygge deg opp psykisk og fysisk. Dette kan du gjøre ved at du oppnår en balanse mellom hvile og aktivitet. Babyen din kommer når den er klar. Dersom det er en akupunktør i nærheten av der du bor, så kan du oppsøke den. De kan gi nåler som kan gjøre deg "moden". Det aller beste du kan gjøre er å " smøre deg med tålmodighet", selv om jeg vet at det kan være veldig vanskelig. Lykke til med fødselen, det kommer til å gå kjempe bra.