Spørsmål til jordmor:
Jeg gir min 9 mnd gamle baby MME på flaske. Hun får det ca 4 - 5 ganger i løpet av dagen. Men jeg lurer på når man skal begynne å trappe ned på melken? Hun spiser litt grøt og litt middag også. Hva mener du? Hun skal i barnehage når hun er 1 år, og lurer da på hva hun skal drikke?

SVAR:
Det anbefales å gi mme frem til barnet er 12 måneder gammelt, så lenge du ikke gir morsmelk.Det er viktig at tilstrekkelig jernrik tilleggskost gis ved siden av morsmelk eller morsmelkerstatning.Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår, det vil si fra ca. ti måneders alder.Fra denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk gis, helst sammen med kornvarer, eller som dessert.Fra ett års alder anbefales lett-,ekstra lett- eller skummet melk hvis barnet har normal vekstutvikling.Mengden kumelk og kumelksprodukter bør begrenses til små barn, til max 5-6 dl pr dag.Vann kan gis som tørstedrikk.