Spørsmål til jordmor:
Jeg er en gutt på 18 år som var i full trening på Gk på vidergående, men så fikk jeg Bronkit og det varte faktiskt over 9 månder, je var hos legen 5 ganger og gikk på medisiner, klarte ikke gå opp en trapp før var andpusten og sliten. Nå er det gale, jeg vet ikke om jeg kan ha fått et syndrom eller lignende etter dette folk har sagt jeg skal spørre om det. Men nå jeg sover hele tiden, jeg får vondt i hodet, jeg er like trett når jeg våkner om jeg så sover 20 timer som jeg ofte gjør når jeg har fri. Klarer såvidt trene må tvinge meg til det selv om er kanon trøtt, husker av og til ikke hva jeg har gjort dagen før må sitte tenke, og det er rett og slett slitsomt for når jeg først er våken går det 2-3 timer så er jeg like trøtt som om jeg har vert våken en hel lang dag.. Så fant jeg noe om kronisk utmattelses syndrom på nett har jeg noe slik?? Jeg sliter både skole og jobb Mvh trøttt og lei gutt

SVAR:
Flott at du tar opp ditt problem, men jeg tror ikke du har kommet til rett side. Jeg vil allikevel gi deg noen tips. Ta kontakt med fastlegen din. Der skal du be om en henvisning til lungespesialist.Det kan høres ut som du kan være plaget med Astma og Allergi. Du vil få ett nytt og bedre liv om du får en utredning og undersøkelse og  kanskje en rett diagnose og dermed rett behandling. En ung gutt som deg skal ikke slite som du beskriver. Om du har helsesøster tilknyttet skolen du går på, så ta kontakt med vedkommende. Da kan du også få veiledning. Det er viktig å gjøre noe med dette.Lykke til.