Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har en gutt som straks er 20 mnd. Han har alltid vært glad i mat, men de siste månedene har det vært perioder hvor det er vanskelig å få i han noe. Jeg er bekymret for om han får i seg nok vitaminer o.l? Prøver f.eks å ha fisk til middag 1-2 ganger i uken - det vil han ikke ha lenger. Har jeg derimot pasta o.l spiser han som bare det. hvordan vet jeg at han får i seg nok sunn mat??

SVAR:
Hei!Om du gir tran eller D dråper skal dette være nok i tillegg til normal kost. Flott at du gir fiskemiddager som du skriver om.Ikke tving i gutten din mat han ikke vil ha, men tilby han maten. Norsk kost og vitaminer, som tidligere beskrevet skal holde for han. Om gutten din sliter litt med tenner, kan dette være grunnen til at maten i perioder ikke er så spennende og at han ikke vil ha den. Han kan også ligge lavt i jern eller jernlager og dette kan være en årsaken til mindre matlyst. Er du usikker på dette og vekten ikke stiger, så ta en us. hos fastlegen.Da kan dere teste jern og jernlageret til gutten deres.Lykke til.