Spørsmål til jordmor:
Hei! Min datter som er 13 mån. gammel rister av og til på hodet fra side til side, kan gjøre det 10- 20 ganger til hver side. Hun begynte med det fra ca 6 mån. alder og det er ikke noe mønster i når hun gjør det men det gjør meg litt bekymret..Hun kan riste på hodet 2- 3 ganger i løpet av en dag men ikke hver dag, noen ganger når hun ser på tv eller når hun spiser. Jeg blir svimmel av å se på henne når hun rister fort med hodet mens det ser ut at hun liker å gjøre det og hun stopper når jeg ber henne å slutte eller når jeg legger hånda mi på hennes hodet. Hun er frisk og aktiv jente men veldig redd/skeptisk for fremmende fra hun var 8 mån.  Er dette normalt eller bør jeg gjøre noe med det? På forhånd takk!

Svar:
Dette kan være en uvane som jenta di har lagd seg.Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med helsestasjonen du tilhører.De vil formidle kontakt med fysioterapeut og evt. andre rette personer som kan undersøke jenta di.Det er viktig å undersøke dette, med hjelp av fagfolk.Flott at du kan avlede henne når situasjonen oppstår. Det er et tegn på at hun kan samarbeide tross sin unge alder.Bra er det også at hun er ei frisk og aktiv jente.Det at hun kan være engstelig for fremmede bør ikke være unaturlig.Flott er det at du tar opp dette og mitt råd er å ta dette opp med helsestasjonen du hører til.Helsestasjonen er til for å være med på å løse slike problemer.