Spørsmål til jordmor:
hallo! J mistet ei lita jente i 20uke i mars pga åpent kranie, og har etter d blitt satt på tidobblet dose folat, altså 4mg. har gått på dette siden mai, og har nå endelig klart og bli gravid igjen!! D j nå da lurer litt på er om d går ann og få for mye folsyre? j tar et vitamin tilskudd for gravide som heter Gravid, og den inneholder også forsyre, 0,2mg. har hørt noen skrekk historier om folk som har fått elveblest ved for stort inntak av folat, men j trodde folsyre var et vannløslig b-vitamin og overfloden blir skyldt ut med urinen?

Svar:
Kjære deg! Skjønner veldig godt at du er spent på dette svangerskapet.Jeg har sjekket litt forskjellig litteratur for deg, og tror at det er svar på spørsmålene dine. Om ikke så håper jeg at du komer tilbake til oss her på bam siden. Ønsker deg lykke, lykke til videre!
Overdosering Store menger folsyre er ikke farlig.
Kvinner med økt risiko
Kvinner som bruker medisiner mot epilepsi, som tidligere har født barn med ryggmargsbrokk, eller der hvor det er tilfelle av ryggmargsbrokk i hennes eller barnefarens familie, har økt risiko for å få barn med ryggmargsbrokk. Disse kvinnene bør følges ekstra nøye opp og få ekstra høye doser folat, (4 mg i steden for 0,4 mg) under oppfølging av lege. Disse kvinnene får også tilbud om fosterdiagnostikk uansett alder.
Folsyre er betegnelsen på den syntetiske formen av folat, et vannløselig B-vitamin ("B9").