Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg har en sønn på tre måneder. Jeg har en datter på fire år, og da hun var baby, kunne du kalle meg hysterisk hønemor. Jeg tror jeg har et unormalt anstrengt forhold til bakterier, men har roet meg kraftig ned med barn nr. to. Men plutselig slo det til igjen, da jeg mistet smokken på gulvet på helsestasjonen, puttet den i min egen munn, for så å gi den til gutten. Etterpå kjente jeg at uroen grep fatt i meg... Så en gang for alle: hvor mye bakterier tåler en sånn liten krabat egentlig? Og da tenker jeg på skitt og møkk. Han har jo en søster som snufser og harker i barnehagen, så der er vi nøye med håndhygiene i forhold til virus- og infeksjonssmitte. Får vel ikke gjort noe mer enn det? Han har forøvrig blitt veldig snørrete (samtidig som storesøster), og han får morsmelk og saltvann om hverandre i neseborene. Men dette kan vel oppstå ofte? Det er feber og generell allmenntilstand jeg må følge med på? Han er litt slapp og sliten, men det blir vel de fleste når man er forkjølet? Håper du tar deg tid til å svare, tror det kan gjøre hverdagen litt mindre stressende for meg. :-) På forhånd takk! :-)

SVAR:
Friske barn tåler det utroligste. Vi lever i et samfunn hvor vi alle stadig er utsatt for bakterier og virus. Dette skal vi normalt tåle.Normal hygiene som du selv nevner, er greit å utøve. Typisk er det at barnehagebarn blir smittet og smitter andre. Dette er verre en periode i starten, men bedrer seg med tiden. Flott er det å bruke morsmelk og saltvann i nese og evt. øyne ved infeksjon. Morsmelken kan brukes og virker som kroppens eget antibiotika. Husk at vi voksne tåler mer en barna.Tenk på at trekk inne og i bil kan gi snue og forkjølelse.Topp er det også, å ha med en ekstra smokk eller flaske når man er på tur.Om man mister eller skitner til ting som skal i munnen, bytter man ut. Barn spiser sand pluss at de spiser på det meste,en periode av livet. Dette klarer kroppen som oftest å takle uten problemer. Lykke til og lev mest mulig naturlig. Da forsvinner også stresset i hverdagen, håper jeg.