Spørsmål til jordmor:
Hei. Har noen spm i forbindelse med fødsel og min datter på snart 3 måneder. Når er det vanlig å begynne å rulle fra mage til rygg og rygg til mage?Hører så forskjellig. Er det noen måte å trene dette på, ellr skal en bare vente til de mestrer dette på egenhånd? Hvordan vet man når man kan begynne å trene mage etter fødsel og at magemusklene er vokst sammen?Vet det er individuelt, men hva er gjennomsnitts-vekt og høyde for jenter og gutter på 3 måneders kontroll? Har du noen råd å gi hvis barnet reagerer på vaksinen på 3 måneders kontrollen? Håper på raskt svar! På forhånd takk!

SVAR:
Legg barnet mest mulig på magen på gulvet i våken tilstand.Lek med henne og bruk leker som hun kan strekke seg etter. Hun vil rulle når hun er moden for det.Ofte begynner dene aktiviteten med tilfeldigheter.Det å rulle fra mage til rygg er ofte lettest. Mange barn klarer ikke å rulle fra rygg til mage før ved 6 mnd alder. Du selv kan starte å trene magemuskelene.Lytt til kroppen din og tren nå etter behov og ønske.Det finnes treningssenter som gir råd til kvinner som har født. Øvelser for bekkenmuskulaturen er også viktig. Gjennomsnitts lengde på gutter 3 mnd er ca. 62 cm, og vekt på ca. 6,2kg. Gjennomsnittet på jenter 3 mnd er: ca.60 cm og ca. 6 kg. Husk at det er forholdet mellom lengde og vekt som er viktigst. Om barn får reaksjon etter vaksinene som blir gitt på 3 mnd, kan man gi smertestillende/febernedsettende ved behov. Temperaturen bør følges med på det første døgnet. Ofte sover barnet bedre om natten etter vaksinering. Noen barn får en lokal reaksjon med en klomp på låret. Denne bør ikke røres, men evt. legge en kald klut på stedet. Klompen forsvinner av seg selv etter få dager.