Spørsmål til jordmor:
Hei, jeg begynner i ny jobb nå 15. August. Med prøvetid på 6 mnd. Jeg og min samboer vil ha et barn til nå, syns du det er dumt med tanke på ny jobb,hvis jeg skulle bli raskt gravid? Har jeg isfall krav på penger når jeg skal gå hjemme, hvis jeg skulle trenge sykemelding i prøvetiden i den nye jobben?

Svar:
Hei! Trygdemessig opparbeider du deg rettigheter fra første dag du er i jobb. Man må være i jobb de siste 10 måneder for å få rett på lønn i permisjonstiden. Jeg ville ventet noen mnd før jeg prøvde å bli gravid, dersom det ikke haster veldig for dere i forhold til aldersforskjellen mellom barna deres. Det kan jo være at du blir plaget av sv.sk. relaterte plager i begynnelsen, og det er jo godt å ha kommet litt i gang før du evt. må være hjemme litt. Ditt valg er det uansett.Lykke til med avgjørelsen.