SPØRSMÅL:
Hei!
Jeg er gravid i uke 15 og har et spørsmål om noe som bekymrer meg veldig mye. Dette er mitt 3 svangerskap og da jeg gikk gravid for 2 gang testet jeg meg for taxo. Jeg har bestilt billetter til juleferie hos min mor som bor i Oslo, og skal være der 10 dager med mine 2 barn.
Min mor har nylig fått en pusekatt og den har tissa rundt i leiligheten en del. På dyner, puter, tepper – huff! Dette har hun vasket, men den har også tissa på madrasser. Det er vel umulig å vaske madrassen helt ren? Katten er for det meste inne, og bruker en katte-do som mor har plassert på badet. Mor klager på lukt i leiligheten, og jeg må innrømme at jeg angrer på at jeg kjøpte billetter. Huff, tenkte å kose meg i julen og ha det kjekt, men er bekymret allerede! Mitt spørsmål er om jeg bør kansellere reisen?
Har veldig lyst å reise, da både jeg og mine barn savner mormor. Hva kan dere anbefale meg?
Mvh Bekymret og gravid mor.

SVAR:
Kjære deg
Gled deg til julen.
Den lille pusekatten kan ikke smitte deg. Du bør antagelig unngå å kose så mye med den, og det er din mamma som skal bytte kattesand.
Kanskje det blir koselig for barna dine å ha en liten pusekatt og kose med.
Som ellers når man omgås med dyr så må man være svært nøye med håndhygiene.
Les den linken jeg har lagt ved til deg. Eventuelt del informasjonen med mammaen din. Dette er nyttig informasjon om det du lurer på. Se hva nettdoktoren anbefaler.
Lykke til videre med svangerskapet. Jeg ønsker deg en fin førjulstid.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM