SPØRSMÅL:
Hei!
Jeg finner overhodet null informasjon om temaet. Da jeg fikk jente nr. 2 i august 2014 (14 år etter førstemann) gikk aldri vannet. Vannet ble heller IKKE tatt av jordmor. Det som skjedde var at jeg fikk en pressrie, jeg presset og ut kom fostervannet intakt! Jordmor sa dette skjedde av og til, men at det var sjeldent.
Jeg prøver å lese meg klokere på fenomenet, men jeg aner ikke hva jeg kan søke på. Har det et navn når dette skjer? Er det farlig? Om fostervannet kommer "helt" ut, er  det den andre hinnen omsluttet barnet da, det som kalles «seiershinne»?
Alt jeg finner ut av er nå barnet fortsatt er inni fostersekken når den blir født, men hos meg var det 2 pressrier. Først den ene med fostervannet intakt, og så en ny pressrie der jenta kom ut (noe som var helt utrolig enkelt).
Vips, så var hun ute!
Kan du være så vennlig å forklare meg litt om fenomenet?
Ettertenksom mor

SVAR:
Hei
Jeg har vært jordmor i mange år og har opplevd 4 slike fødsler. Noe jeg aldri glemmer.
Noen kaller det at man er født med «seiershette». Så dette bringer tydeligvis lykke. Dersom du søker «seiershette» på «Google», så finner du mange hyggelige oppslag.
I noen kulturer mener man at det bringer hell og lykke om barnet fødes med fostersekken på. Ifølge Wikipedia ble både Napoleon, Sigmund Freud, Lord Byron og Liberace født slik på denne måten.
Håper at du finner mer ut av dette «fenomenet».
Lykke til!
Vennlig hilsen Jordmor Ågot i BAM