SPØRSMÅL:
Hei!
Jeg var på ordinær ultralyd i uke 19. Alt så bra ut og jordmor var veldig fornøyd med det hun så. Så sa hun plutselig; bare vent litt. Vi er så heldig å ha en spesialist på fosterdiagnostikk her i dag. Jeg skal bare spørre han om noe. Så kommer de tilbake og begynner å diskutere tarmen. Den er hvit og visstnok tydeligere enn det som er vanlig. Spesialisten måler alt på nytt og går nøye gjennom hodet og hjertet. Han mener at alt er greit.
Da jeg kommer hjem begynner jeg å Google. Noe av det dummeste jeg kan gjøre. Da kommer det selvfølgelig masse info om Downs syndrom og cystisk fibrose. Jeg la det litt fra meg igjen, men er nå i uke 25 - er redd og klarer ikke helt å glede meg slik jeg har gjort de to andre svangerskapene.
Nå venter jeg bare på fødselen og få se barnet mitt. Er det noe jeg kan gjøre for å roe meg? Bestille privat ultralyd eller vil vi ikke få vite noe mer? Har du noen tanker?
Hilsen ei som grubler for mye.

SVAR:
Hei
Jeg skjønner veldig godt at du er litt bekymret, men som helsepersonell, så kan jeg si at så lenge de har sagt til deg at det er bra, må du velge å stole på det svaret du har fått. Klarer du derimot ikke å roe deg med dette, synes jeg du skal ta kontakt med sykehuset igjen, og be om en ny time der. Be om å få den samme jordmor/spesialist. Jeg synes ikke du skal blande inn noen andre da kan du bare bli mer forvirret.
Ta kontakt igjen, om du har flere spørsmål eller at du ikke får time der du vil.
Lykke til!
Vennlig hilsen Jordmor Ågot i BAM