SPØRSMÅL:
Hei! Jeg tok nettopp en graviditetstest, og fikk positivt svar! Ble veldig glad, men så begynte jeg å tenkte på at jeg har brukt snus frem til i dag. Jeg må ha blitt gravid for ca. to uker siden, og har brukt snus hver dag siden da. Slutter nå selvfølgelig, men ble veldig redd da jeg leste om risikoen for dødfødsler og andre effekter av snusing under graviditeten. Siden jeg slutter nå, tror du sjansen for negative konsekvenser er forminsket? Dersom alt går bra de første tre månedene nå, tror du faren er over i forhold til nikotinet? Eller kan det bli liggende i kroppen og føre til dødfødsel allikevel?
På forhånd takk for svar

SVAR:
Hei.
Man kan aldri forsikre seg mot alt her i livet, og man kan heller ikke vite hva som kan være årsak til at noe kan gå «galt». Vi kan ikke gi en enkelt ting skylden. Du gjør nå det som er helt riktig, og slutter å bruke snus. Så er det viktig at du følger andre tiltak som er anbefalt av helsedirektoratet i forhold til graviditet. Vi vet ennå ikke nok om konsekvensen av snus bruk på fosteret, men vi som helsepersonell anbefaler at man ikke skal snuse, røyke eller drikke alkohol når man er gravid, heller ikke når man ammer. Jeg synes du er flink når du har klart å slutte. Du skal prøve å ikke tenke på dette mer. Nyt å være gravid, og gled deg til hver dag.
Har du noen flere spørsmål så er vi her.
Vennlig hilsen Jordmor Ågot i BAM