SPØRSMÅL:
Hei! Min samboer hadde samleie med en annen jente før vi innledet et forhold, og et par md. etterpå fortalte hun at hun var gravid med hans barn. Hun har hatt flere partnere i samme periode, men insisterer på at barnet er min samboers.
De hadde samleie 19.04.2014 og hun har termin 14.01.2015. Er det overhodet mulig at han er barnefaren? Jeg er klar over at man ikke kan regne termin ut ifra samleie dato, men etter å ha regnet på det er det ikke engang 40 uker fra samleie til termindato. Kan du hjelpe meg å svare på dette? Barnemor er ikke samarbeidsvillig, og vil ikke utgi noe mer informasjon.
Hilsen par med et farskaps-dilemma!

SVAR:
Hei
Dere står overfor et dilemma.
Når jeg ser på min kalkulator, er det en mulighet for at det kan være din samboer som er far til dette barnet. Du sier at de hadde samleie den 19/4-14. Det vil si at hun om hun hadde sin menstruasjon et par uker før, i tiden mellom 10–15 april, finner jeg ut at hun har termin i området 14–20 januar.
Din samboer bør kanskje nekte for dette farskapet siden du sier at hun har hatt flere partnere. Han må være villig til å ta en farskapstest i form av en blodprøve senere. Dette bør han formidle til henne.
Blodprøve av far og barn blir tatt når barnet er litt større. Jeg husker ikke helt disse prosedyrene her og nå – så det må jeg sjekke og gi dere nærmere beskjed.
Jeg er her for dere, så ta kontakt igjen.
Vennlig hilsen
Jordmor Ågot i BAM