Spørsmål til jordmor:
Jeg har to jenter på 13 og 9 år. Er 37 år. Er gift og alt slikt er greit. Etter sistemann fikk jeg en fødselsdepresjon, men oppsøkte ikke noen pga. det. Har også hatt en depresjon etter den, går fortsatt på cipralex. Like før jul ble jeg gravid, ante ikke hva jeg skulle gjøre, fordi jeg var veldig redd for ny svangerskapsdepresjon, og at jeg ikke skulle klare å ta meg av barnet hvis jeg ble psykisk syk, pga turnusjobbing o.l. Brukte 4 uker på å bestemme meg, fikk time til medisinsk abort to ganger, men klarte ikke gjennomføre det. Fikk en blødning og ble redd for at jeg hadde mistet barnet, men UL viste at alt var fint. Babyen vinket til oss på skjermen, og vi så tydelig at det var et lite barn. For 3 uker siden tok jeg kirurgisk abort (12 uker på vei)fikk panikk og følte at jeg måtte gjennomføre det, og nå angrer jeg forferdelig!!! Gråter og får så dårlig samvittighet. Når datteren min på 9 koser med meg, får jeg tårer i øynene fordi jeg tenker at jeg valgte bort en som kunne vært som henne... Jeg tenker nå at jeg ville klart det helt fint, kunne fått meg annen jobb uten turnusjobbing o.l. Ser på babyutstyr og har lyst til å bli gravid igjen..... tror jeg. Vet at det sikkert er hormoner i kroppen min som gjør meg litt "rar". Kan du gi meg noen råd? Hvor lenge sitter disse hormonene i kroppen? Er det de som får meg til å ha så lyst til å bli gravid igjen? Hvor lenge burde jeg isåfall vente med å prøve? Tanken om at jeg da vil få panikk igjen har også slått meg, hva da? Abort igjen? Jeg er så forvirret og angrende. Hva skal jeg gjøre? Er det mulig å bestille en time til samtale med en jordmor selv om jeg ikke er gravid? Vil få luftet dette med depresjoner og oppfølging før en eventuelt ny graviditet. Setter stor pris på noen råd fra en kyndig person, på forhånd, takk!

Svar:
Du har vært kjempeflink til å sette ord på hvordan du har det nå. Det er en naturlig reaksjon det du har fått nå. Det er nok hormonenen som gjør deg litt svakere, og mer følelsesladet. Valget har du tatt, og det kan ikke omgjøres. Du må si til deg selv at det var riktig i den situasjonen som du var i. Det er viktig at du føler seg frisk før du på noen som helst måte tenker på å bli gravid igjen. Du har to flotte barn fra før og de trenger en frisk mamma. Det er viktig at du får til en samtale med noen. De fleste jordmødre kan ta i mot deg til en samtale. Vi er der for å forebygge, og en samtale med deg vil være forebyggende. Dersom hun føler at du trenger andre profesjonelle å snakke med vil hun henvise deg videre. Dersom det blir vanskelig for deg å få til, så ta kontakt med meg igjen.Da kan vi i første omgang ta en prat.