Spørsmål til jordmor:
heia, jeg har en gutt som snart er 6,5 mnd. men han er født 6 uker fortidlig, så i følge termin skulle han egentlig bare vært 5 mnd. men det jeg lurer på er om jeg gir han for mye mat? han får nå litt frukt på morgenen, evt. en halv banan som jeg moser. så får han 1/3 av et middags glass til middag eller noe jeg lager selv. også får han ca 15 ts. grøt til kvelds. i tillegg ammer jeg han ca. hver 2 til 3 time. i mellom ammingene har jeg begynt å gi han litt vann. han har bare en nyre som virker nesten helt, så der er veldig viktig at han får i seg nok væske i løpet av dagen. Jeg begynte med grøt da han var 4,5 mnd, for han våknet da ca annen hver time på natta. nå sover han i 3 timer før han våkner å skal ha mat igjen. mat på dagen begynte jeg med da han ble 6 mnd. bør jeg ta hensyn til at han er fortidlig født? avføringen hans kan være litt hardere nå enn hva den var før. er det et tegn på at han får for mye? eller er den sånn fordi han nå får fats føde? kan han nå få grøt som er beregnet for barn på 6 mnd? eller bør jeg vente i 1 mnd til? ble litt mange spm her. men håper du kan svare på noen. takk for svar på forhånd:) -Tine-mor-

SVAR:
Hei! Følg alderen til gutten din fra han ble født. Ikke trekk fra tiden han var for tidlig født. Vekten hans er med på å fortelle om han får nok mat. Kurven hans kan ses på og følge med på om den evt. forandrer seg. Alle barn har sin egen kurve etterhvert. Spørr på helsestasjonen om du kan få se på persentilkurvene hans. Mengden og variasjonen på maten du beskriver høres grei ut. Om han er frisk, er det nå fritt frem for stadig ny mat. Prøv deg frem og se hva han ønsker og eller liker. Det er flott at du ammer fortsatt. Start med morsmelk før måltidene. Som du sier er det viktig at han med en nyre får nok væske. Om avføringen fortsatt er hard, så gi malt i væske eller i maten, slik at avføringen ikke gir problemer. Gi også grøt etter hans alder, om han vil ha den.  Jeg håper du har fått svar på dine spørsmål. Lykke til.