Spørsmål til jordmor:
Jeg har en gutt på8mnd som ikke vil ha tran. Vi prøver og prøver med å gi tran og det går så som så. Har prøvd den med sitronsmak, den originale går i hverfall ikke. Av og til blander vi litt med melk og gir i flaske, noen ganger med grøt/fruktmos/middag, og noen ganger alene på skje,men det er ikke populært! Det spyttes og sikles ut av munnen ganske ofte, og i perioder gir vi d-vitamindråper i stedet. Men vil jo han skal få i seg omega da.. Jeg tar tran da, og han ammes 4-5 ganger på dagen. Litt går kanskje over i morsmelka? Har forøvrig lest litt om nycoplus smartkidz og møllers gelefisk med omega. fant ingen aldersgrense på fisken, men lurte på om denne kan gis etterhvert som han får fler tenner og kan tygge, evt ved 1års alder? eller er det lurt å vente til 3års alder pga eventuelle søtstoffer i disse??

SVAR:
Noe D-vit går over i morsmelken og deretter til barnet, men ikke nok. Det er anbefalt å gi D-dråper i tillegg. Dette er anbefalt til barn opptil 3 år. Når det gjelder tillskuddene du beskriver, så følg anbefalingene på boksene. Gi i tillegg normal kost/mat som familien spiser. Da vil din gutt på 8 mnd få i seg det som er viktig for han. Jeg anbefaler deg, ikke å tving i han noe han ikke vil ha og bland ikke tran i maten hans. Det kan lett bli merkelige smaker for han.